Engels op school

Vanaf groep 1 engels op Basisschool de jonge helden

Je goed in het Engels kunnen redden is in onze huidige maatschappij belangrijk. Tot ongeveer hun negende jaar leren kinderen het makkelijkst een vreemde taal. Vroeg beginnen dus. Daarom kiest basisschool De Jonge Helden ervoor al vanaf groep 1 Engels aan te bieden.

Groepen 5 t/m 8: stepping stones junior
Stepping Stones Junior biedt de kinderen een rijk taalaanbod en wisselende werkvormen. Er is ruime aandacht voor woordenschat, grammatica én communicatie. Daarnaast is Stepping Stones de meest gebruikte methode in het voortgezet onderwijs, ook in Enschede. Basisschool De Jonge Helden geeft met Stepping Stones Junior haar leerlingen een naadloze aansluiting bij de brugklas.

Groepen 1 t/m 4: Groove Me
Basisschool De Jonge Helden biedt in al haar groepen Engels aan. Dit betekent dat ook de kleuters in de onderbouw al spelenderwijs in aanraking komen met een 'vreemde taal'. De school gebruikt voor de groepen 1 t/m 4 de methode 'Groove Me'. Muziek is de basis van alle lessen. Dit spreekt met name de jonge leerling erg aan. De lessen beperken zich niet alleen tot de woorden uit de song, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema van de les.

Voor groep 1-2 is dit muziek met Bobo the rockstar
en voor groep 3-4 met Okki the DJ!
Voor meer informatie en leuke filmpjes:
Groove.me: Engels in de onderbouw

Hoe kleuters taal leren

Het is wetenschappelijk vele malen bewezen dat kinderen veel beter en sneller een taal leren dan volwassenen. Zeer waarschijnlijk komt dit doordat jonge kinderen optimaal toegerust zijn om taal te leren; een vermogen wat we in de loop der jaren verliezen. Dit principe wordt de kritische periode genoemd; een periode waarin de gevoeligheid voor een bepaald te leren element het hoogst is. Dit bestaat niet alleen voor taal, maar ook voor motorische vaardigheden zoals kruipen, lopen, de vingers gebruiken, enz.. Als een kind in die periode die vaardigheid niet aanleert, zal het heel moeilijk worden om dit op latere leeftijd nog onder de knie te krijgen. En voor taal geldt dus hetzelfde.

Volwassenen moeten veel moeite doen om een nieuwe taal te leren, maar kleuters zijn net sponzen; ze zuigen het in zich op. Het is dus een perfect idee om al op die leeftijd met een vreemde taal te beginnen.

Een leuke CD met Engelse liedjes voor uw kind: